Fereastra - Portal de afaceri - revista de specialitate pentru furnizorii de sisteme si producatorii de tamplarie din PVC, Aluminiu si lemn stratificat cu geam termoizolant. Aici gasiti informatii utile despre: ferestre, usi, pereti cortina, termopane, geam termopan, etc.

Fereastra
Vineri, 29 Martie 2024
Frontale
Home - Stiri - Furnizori de Sisteme - HYDRO: S-a finalizat integrarea completa a activitatii Sapa
HYDRO: S-a finalizat integrarea completa a activitatii Sapa
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 08 Nov 2017 07:39
Procesul de achizitie de catre Hydro, de la Orkla, a cotei de 50% din actiunile Sapa a fost finalizat la inceputul lunii octombrie a.c., astfel incat, din acel moment, concernul norvegian specializat preponderent in industria aluminiului a devenit proprietar cu drepturi depline asupra fostei entitati de tip joint-venture. Integrand astfel pe deplin activitatea unuia dintre liderii mondiali ai pietei de solutii din aluminiu extrudat, Hydro si-a consolidat pozitia in industria mondiala a aluminiului, iar „combinatia respectiva face din Hydro singura companie globala din domeniu, care integreaza toate activitatile specifice de-a lungul lantului valoric si pe toate pietele lumii, conferind soliditate si capacitati sporite in ceea ce priveste tehnologia, cercetarea-dezvoltarea, inovarea si diversitatea gamei de produse”, dupa cum se arata intr-un comunicat al corporatiei.
„Prin integrarea Sapa, Hydro are posibilitatea de a furniza o paleta de produse si servicii unice pe piata globala, de care sa beneficieze peste 30.000 de clienti din intreaga lume. De asemenea, aceasta achizitie strategica ne asigura capacitatea si libertatea de a ne dezvolta pe cele mai atractive segmente ale pietei aluminiului, creand si promovand solutii sustenabile pentru viitoarea economie bazata pe emisii reduse de bioxid de carbon. Data de 2 octombrie 2017 marcheaza inceputul unei calatorii interesante, ca lider de necontestat in industria mondiala a aluminiului, cu operatiuni integrate - de la extragerea bauxitei la realizarea produselor finite - si cu cea mai buna platforma posibila pentru dezvoltarea ulterioara a afacerilor, pentru inovare, dezvoltarea produselor si, nu in ultimul rand, pentru sustenabilitate si responsabilitate”, a declarat Svein Richard Brandtzæg, presedinte si director executiv al Hydro.
Conform comunicatului, Sapa a devenit o noua arie de business in cadrul diviziei de solutii extrudate a Hydro, afacerile respective urmand a fi conduse de managerul Egil Hogna. Inca din luna octombrie, Hydro consolideaza rezultatele financiare ale Sapa in cadrul celor proprii si, in acelasi timp, nu va mai anunta datele in modul anterior de raportare, cand entitatea de tip joint-venture era considerata o investitie intr-o companie asociata (prin metoda equity).
Valoarea de piata - stabilita la 27 miliarde NOK
Format in 2013 ca un joint-venture detinut in proportie de 50% fiecare de Hydro si Orkla, Sapa Group JV a devenit inca din acel moment cea mai mare companie de extrudare pe plan mondial si un furnizor de succes de solutii din aluminiu. Ca parte a diviziei de solutii extrudate a Hydro, Sapa continua sa-si deruleze operatiunile prin intermediul unitatilor de afaceri Extrusion Europe, Extrusion North America, Precision Tubing si Building Systems, avand 22.400 de angajati si o prezenta activa in aproape 40 de tari de pe mapamond.
„Valoarea de piata convenita prin acordul de achizitie a Sapa (ca entitate consolidata, in proportie de 100%) este de 27 miliarde coroane norvegiene - NOK (peste 2,84 miliarde euro). Astfel, la 8 octombrie a.c., s-a achitat in numerar catre Orkla un pret preliminar de achizitie a actiunilor, ajustat cu datoria neta si cu sume necesare pentru normalizarea capitalului de lucru, in cuantum de 11,86 miliarde NOK (circa 1,25 miliarde euro), dupa care va exista si o ajustare post-tranzactie a pretului de achizitie, pe baza unei balante financiare definitivate. Finantarea s-a asigurat prin intermediul fluxului de lichiditati si prin accesarea unei facilitati de creditare de tip «revolving», iar ulterior o parte a finantarii se va achita si prin metoda emiterii de obligatiuni”, se mai precizeaza in comunicat.  
Cresterea costului cu materiile prime nu a deturnat momentan parcursul pozitiv din industrie
Prezentand cele mai recente rezultate financiare, conducerea Hydro a aratat ca initierea unui nou trend de crestere sustenabila a cererii in ianuarie-septembrie 2017, cu precadere la produse extrudate, in Europa si America de Nord, a reprezentat principalul aspect pozitiv al perioadei analizate, dar cresterea costului cu materia prima, fluctuatiile puternice ale cursului de schimb dintre diferitele valute si activitatea extrem de slaba pe segmentul produselor din aluminiu sub forma de role au deturnat intrucatva tendinta respectiva, cu precadere in trimestrul al treilea, fara ca momentan sa afecteze prea grav veniturile totale. Acest context, in mare parte favorabil, a determinat, printre altele, majorarea cu +16% a incasarilor holdingului norvegian in primele noua luni ale lui 2017, comparativ cu perioada anterioara si similara de raportare. Totodata, productia de aluminiu primar a companiei a sporit usor, de la 1.558 kmt la 1.566 kmt, iar pe piata mondiala, dupa mai multi ani de provocari, chiar si in conditiile unei oferte excedentare (dar mai ales in China, intrucat situatia se echilibreaza pe celelalte piete), datele aferente intervalului analizat indica o continuare a ascensiunii cererii, care va determina cu siguranta, in acest an, o sporire de cel mult 6% a consumului global de aluminiu primar, dupa o crestere de circa 4% a acestui indicator in 2016 (si de +5,6% in trimestrul al treilea din 2017, fata de acelasi trimestru din precedentele 12 luni). Conducerea holdingului isi mentine astfel previziunile, ce indica inclusiv o continuare a ascensiunii pretului, in contextul cresterii costului cu materiile prime si in cel al unui oarecare echilibru intre cerere si oferta. Practic, datele preliminare pentru primele noua luni din 2017 atesta o sporire de +9,23% a productiei mondiale de aluminiu primar, pana la 47,567 milioane de tone, in contextul in care consumul a ajuns la 47,517 milioane de tone (+5,99%). Daca se exclude China, acesti indicatori ar fi de 20,267 milioane de tone (+0,84%), in cazul productiei, respectiv 22,054 milioane de tone (+3,65%) pentru consum. Toate acestea survin in contextul in care stocul raportat de aluminiu primar s-a majorat, la 30 septembrie 2017, cu aproape +8,16%, de la 4,966 milioane de tone in primele trei trimestre din 2016 la 5,371 milioane de tone. Totodata, cotatia medie la fiecare trei luni a aluminiului primar, stabilita in cadrul LME la nivelul primelor noua luni a.c., indica o revenire la profitabilitate, de vreme ce, daca in ianuarie-septembrie 2016 acest indice s-a plasat la 1.578 USD/tona, in aceeasi perioada din 2017 s-a ajuns la 1.933 USD/tona.
Parametri optimi pentru aproape toti indicatorii de performanta
„In exercitiul financiar de referinta, reprezentat de intervalul ianuarie-septembrie 2017, veniturile concernului au insumat 70,416 miliarde coroane norvegiene (NOK) sau 7,41 miliarde euro, in timp ce, la data de 30 septembrie 2017, incasarile s-au situat la 60,703 miliarde NOK. Totodata, la nivelul Sapa JV, in contextul unei cereri sezoniere relativ substantiale de produse extrudate pentru aproape intreaga perioada (ceva mai slaba, insa, in trimestrul al treilea si, evident, in descrestere pentru ultimele trei luni ale anului in curs), ratele solide ale profitabilitatii au determinat o sporire consistenta a rezultatelor operationale si, implicit, a performantei generale”, a adaugat, in fata investitorilor institutionali, Svein Richard Brandtzæg.
Revenind la rezultatele financiare ale grupului, presedintele-director executiv al Hydro a mai afirmat ca, „intrucat profitabilitatea s-a majorat pentru divizia de bauxita si alumina, respectiv in domeniul produselor de baza din metal, apoi s-a stabilizat in sectorul energiei si in cel al sortimentelor speciale din metal, desi s-a diminuat la produsele sub forma de role, nu este surprinzator ca, in perioada de referinta, Hydro a consemnat un indice UEBIT de 7,66 miliarde NOK (fata de peste 4,596 miliarde NOK in primele noua luni din 2016), dar rezultatul net s-a cifrat la 5,585 miliarde NOK (cu o pierdere financiara de 338 milioane NOK), comparativ cu 5,578 miliarde NOK in ianuarie-septembrie 2016. In ceea ce priveste strict activitatea joint-venture-ului Sapa, in cazul caruia Hydro a anuntat ca pentru ultima data consolideaza 50% din incasari, vanzarile de sisteme pentru tamplarie si alte sortimente extrudate (cota ce revine Hydro) s-au plasat, in primele noua luni ale lui 2017, la 527.000 de tone (nivel cantitativ similar celui din aceeasi perioada a lui 2016), fiind corespunzatoare unor vanzari efective (ce revin tot Hydro) de 21,808 miliarde NOK, respectiv aproape 2,29 miliarde euro, in crestere fata de cele 20,558 miliarde NOK din anul anterior. Trebuie insa precizat ca efectele pozitive ale programelor de restructurare si cele date de cresterea ponderii produselor cu valoare adaugata mare, in contextul majorarii cererii pe pietele de referinta, au fost mai puternice in perioada analizata, ceea ce a insemnat un castig pentru Sapa JV. Astfel, holdingului Hydro i-a revenit 50% din profitul operational total (UEBIT) al Sapa, cota evaluata la 1,14 miliarde NOK in ianuarie-septembrie 2017, iar in acelasi interval din 2016 acest indicator a fost de 931 milioane NOK. Rentabilitatea actuala a Sapa, reflectata prin indicatorul de profit net, a sporit, ramanand pozitiva (800 milioane NOK, comparativ cu 700 milioane NOK in ianuarie-septembrie 2016), fiind convinsi ca acest trend este sustenabil pe termen scurt, mediu si lung. Totusi, ca urmare a factorului sezonier, cererea pentru produse extrudate in Europa se diminueaza treptat in al doilea semestru din 2017, dar prin integrarea completa a Sapa, vom implementa cu mai mult succes strategia bazata pe crearea si promovarea de produse cu valoare adaugata mare, urmarind consolidarea unei pozitii competitive deosebite (la nivelul departamentului Extrusion Europe), precum si continuarea procesului de restructurare in cadrul Sapa Building Systems si Precision Tubing”.
Baza solida de afaceri pentru Sapa, in cadrul sectiei de produse extrudate
In fine, dar nu in ultimul rand, in nota obisnuita unor prezentari sustinute in fata investitorilor institutionali (ce devin disponibile odata cu anuntarea rezultatelor financiare), managerii Hydro au prezentat datele reliefate la o baza de 100% pentru Sapa JV. Pe scurt, vanzarile cantitative totale au fost de 339.000 de tone (339 kmt) in al treilea trimestru al anului 2017 (fata de 340 kmt in aceeasi perioada din 2016), ceea ce corespunde unui indicator UEBIT total de 588 milioane NOK. Totodata, rezultatele istorice trimestriale in ceea ce priveste rulajul au fost reclasificate (incepand cu 2013), motiv pentru care cifrele (auditate) la acest indicator reflecta o cifra de afaceri de 13,983 miliarde NOK in iulie-septembrie 2017 (circa 1,47 miliarde euro), comparativ cu 13,14 miliarde NOK in perioada similara din precedentele 12 luni. Strict pentru Sapa Building Systems, cantitatile de profile fabricate si livrate in iulie-septembrie a.c. au fost de 19.000 de tone (nivel aproape similar celui din trimestrul al treilea din 2016, cand s-au raportat 18.000 de tone), cu incasari operationale de 1,765 miliarde NOK (comparativ cu 1,68 miliarde NOK) si un indicator UEBIT de 85 milioane NOK (fata de 67 milioane NOK in cel de-al treilea trimestru al exercitiului financiar anterior).
***
In Romania, produsele extrudate ale Hydro (implicit, Sapa JV) pentru arhitectura si constructii sunt comercializate de reprezentanta Hydro Building Systems, din Capitala, fondata in 2006 si inregistrata pe portalul Ministerului Finantelor Publice - MFP (prin transfer/ sosire) in anul 2012. Compania - care avea in 2009 circa 5 angajati si o cifra de afaceri de 0,41 milioane de lei - si-a actualizat specializarea, iar in consecinta a declarat un rulaj nul in 2013 si 2014 (avand cheltuieli minimale, de 944 de lei in urma cu trei ani si de 1.079 lei in 2014) si a fost radiata prin dizolvare cu lichidare in noiembrie 2015, cel mai probabil pentru a se transforma in Sapa Building Systems, importator al sistemelor Wicona. Momentan, nu a fost luata o decizie in acest sens, astfel incat activitatea de export este coordonata de subsidiara omonima a Sapa, din Austria. Intre timp, insa, in noiembrie-decembrie 2016, la MFP au fost inregistrate, in Capitala, persoanele juridice Sapa Extrusion Spain SA si Sapa Extrusion Navarra SL. Insa, dupa cum se cunoaste, in Romania, Sapa detine doua prese de extrudare in cadrul fabricii din Chisineu-Cris (Arad), operationale din 2004, unde lucreaza 200 de angajati, coordonati de managerul Didier Senn. Potrivit datelor oficiale, 85% din productia acestei unitati (ce a reprezentat o investitie de tip „greenfield” a Alcoa in Romania, care a ajuns efectiv din 2009 sa opereze in cadrul unui joint-venture cu Sapa) se indreapta catre clienti din Austria, Franta, Germania si tarile Benelux. Conform celor mai recente informatii transmise catre MFP, Sapa Profiles - Arad (ce se ocupa cu metalurgia aluminiului) a realizat in 2014 o cifra neta de afaceri de 257,4 milioane de lei (cu 182 de angajati), in conditii de profitabilitate, iar in 2013 acest indicator a fost de 169,05 milioane de lei. In consecinta, daca se coroboreaza informatiile mentionate anterior, la nivelul lui 2014 livrarile Sapa Profiles in Romania au avut o valoare de circa 38,5 milioane de lei. De asemenea, rezultatele consemnate de Sapa Profiles - Arad in 2015 sunt disponibile pe portalul Ministerului Finantelor Publice. Astfel, in acel moment, compania a lucrat cu 176 de salariati, raportand un rulaj net de 243,7 milioane de lei, scaderea respectiva fiind insotita si de o pierdere neta consistenta, de peste -8,8 milioane de lei, iar Sapa Profiles a acumulat datorii totale de 59,6 milioane de lei. In contextul in care se presupune ca exportul a ramas tot la nivelul de 85%, livrarile anului 2015 in Romania au fost de 36,55 milioane de lei. Momentan, cel mai probabil din ratiuni care tin de restructurarea afacerilor la nivel de grup, datele din bilantul simplificat pentru 2016 ale Sapa Profiles continua sa nu fie disponibile pe portalul ministerului de resort. Informatii suplimentare, la www.hydro.com
 
ABONARE REVISTE
SISECAM
TSV
rehau
Editia
IANUARIE/FEBRUARIE 2024!
- pe site -
 

Autentificare

hospice doneaza
simonswerk left